Jak pomoci dětem v náhradní péči při nástupu do školy a školky?
Každý rodič si přeje, aby se jeho dítě cítilo ve škole dobře a bezpečně. Jak ale s dítětem komunikovat, když přichází ze školy plné dojmů, nebo když zažilo něco nepříjemného? A jak mohou pedagogové pomoci dětem, které potřebují specifický přístup, například v důsledku nejisté vztahové vazby? PZdroj: Rodinná síť

Zdroj: Rodinná síť
Poslechněte si rady pedagožky Mgr. ZdenkyŠtefanidesové.
Jak s dětmi mluvit o jejich zážitcích ze školy?
Po návratu ze školy má mnoho rodičů tendenci klást otázky typu: „Jak bylo ve škole?“ nebo „Co jste dneska dělali?“ Jenže právě takové dotazy mohou děti odradit, zvláště pokud měly náročný den. Mnohem efektivnější je používat tzv. popisný jazyk. Například:
- „Vidím, že sis sundal boty a dal tašku na zem.“
- „Slyším, že jsi doma.“
- „Přišel jsi do kuchyně.“
Tyto věty nejsou otázkami, ale umožní dítěti se zapojit do hovoru vlastním tempem. Pokud potřebuje prostor, není tlačeno k okamžité odpovědi.
Pracovní listy jako nástroj k porozumění
Pro lepší komunikaci mohou pomoci vizuální pomůcky, jako jsou pracovní listy, které dětem usnadňují vyjádřit jejich pocity.
- Kreslené postavičky reprezentují různé emoce a situace během školního dne.
- Dítě si vybere postavičku, se kterou se nejvíce ztotožňuje.
- Označí situace, které mu dělají radost, i ty, které mu nejsou příjemné.
Díky těmto pomůckám mohou rodiče i pedagogové snáze pochopit, jak se dítě ve škole cítí a co potřebuje.
Citlivá komunikace mezi rodiči a školou
Dítě v náhradní rodinné péči nebo se specifickými potřebami může v kolektivu zažívat výzvy, které je třeba vhodně komunikovat s pedagogem. Doporučuje se:
- Domluvit si schůzku se školou před začátkem školního roku.
- Poskytnout pedagogovi jen tři klíčové informace: co dítě potřebuje, co mu pomáhá a na co je citlivé.
- Pravidelně (například jednou týdně v září a říjnu) si vyměňovat zpětnou vazbu.
Práce s hlasem u dětí
Ve školkách a školách se osvědčil pracovní list se škálou síly hlasu, který pomáhá dětem uvědomit si, jak hlasitě mluví, a naučit se svůj hlas regulovat podle situace. Učitelé s dětmi nejprve prochází různé úrovně hlasu – od úplného ticha přes šepot až po hlasitý hovor – a učí je, kdy je která úroveň vhodná. Například při skupinové práci používají úroveň dva (tišší hlas), při výuce venku úroveň čtyři (hlasitější mluvení).
Tento přístup pomáhá dětem lépe se orientovat v hlučném prostředí a snižuje jejich podrážděnost. Díky tomu si uvědomují své potřeby a učí se pracovat s vlastním hlasem tak, aby se cítily komfortně a zároveň nerušily ostatní.
Různé typy vztahových vazeb a jejich vliv na chování dětí
Děti mohou mít různé typy vztahových vazeb, které ovlivňují jejich chování ve škole i doma.
Bezpečná (zdravá) vazba
Dítě vnímá svět jako bezpečné místo, dokáže si říct o pomoc a má důvěru v dospělé osoby. Takové děti se snáze adaptují na nové situace a lépe zvládají školní prostředí.
Odtažitá vazba
Děti bývají nezávislé a nerady si nechávají pomáhat. Často říkají „Všechno zvládnu sám!“, ale ve skutečnosti mohou mít potíže s vyjadřováním emocí a potřebují strukturované prostředí s jasně stanovenými pravidly.
Úzkostná vazba
Takové děti se často neustále ujišťují, že něco dělají správně. Potřebují častou zpětnou vazbu a trpělivé vysvětlování, aby si osvojily větší jistotu ve svém jednání.
Dezorganizovaná vazba
Tyto děti zažívají vnitřní konflikt mezi potřebou blízkosti a strachem z ní. Ve škole se mohou projevovat nekonzistentním chováním – někdy se k učiteli přimknou, jindy ho odmítají. Mají potíže se sebeovládáním, důvěrou v dospělé i vztahy s vrstevníky. Často reagují impulzivně, mohou mít výbuchy vzteku nebo se naopak stáhnout do sebe. Klíčová je pro ně předvídatelnost, struktura a podpora pedagoga, který jim pomůže regulovat emoce a budovat důvěru.
Zde najdete zmiňované materiály pro školy od organizace ATTA.
Jak může pomoci škola?
Školy mohou podporovat děti pomocí:
- Speciálních pedagogů, psychologů nebo sociálních pedagogů.
- Pravidelné komunikace s rodiči a zajištění zpětné vazby.
Méně otázek, více pochopení. Když se budeme učit naslouchat dětem a komunikovat s nimi tak, aby se cítily v bezpečí, pomůžeme jim nejen ve škole, ale i v životě. Každý malý krok v tomto směru se počítá!
Zdroj: Rodinná síť
Děti Náhradní rodič, pěstoun Komunikace Rodič Školka Výchova dětí Vztahy