Občanská poradna
Poskytuje bezplatné poradenství a pomoc ve všech životních situacích.
Zdroj: pixabay.com
Poslání občanských poraden
Občanská poradna poskytuje rady a pomoc všem, kteří se na ní obrátí.
Je nezávislým místem bezplatné, důvěrné a nestranné pomoci, provází občany při jejich obtížích.
Usiluje o to, aby občané netrpěli neznalostí svých práv a povinností, neznalostí dostupných služeb nebo neschopností vyjádřit své potřeby či hájit své oprávněné zájmy.
Podílí se na činnosti Asociace občanských poraden a společně upozorňují příslušné státní a místní orgány na nedostatky legislativy a na neřešené problémy občanů ve snaze ovlivnit vývoj politiky a sociálních služeb.
Cíle občanského poradenství
Cílem občanského poradenství je umožnit lidem, kteří se dostali do nepříznivé životní situace, řešit ji na principech bezplatnosti, nestrannosti, nezávislosti a diskrétnosti, prostřednictvím informací, rad a případné další pomoci.
Dalším cílem je působit na chod veřejné správy a samosprávy ve prospěch občanů, poskytovaná služba zachovává a rozvíjí důstojný život těch, kteří ji využívají, je bezpečná a odborná.
Cílovou skupinou jsou lidé, kteří se dostali do nepříznivé životní situace.
Principy občanského poradenství
Bezplatnost – občanské poradenství je zásadně bezplatné, a to v 18 v současné době poskytovaných oblastech a ve 4 úrovních (informace, rada, aktivní pomoc, asistence);
Diskrétnost – nic, co se v poradně dozvíme od klienta, včetně informace o tom, že poradnu navštívil, nebude bez výslovného souhlasu klienta předáno dalším osobám mimo občanskou poradnu. Klient může vystupovat anonymně, poradce a organizace jsou vázány mlčenlivostí, není-li to v rozporu s platnými právními předpisy;
Nestrannost – služby Občanské poradny jsou poskytované všem lidem bez rozdílu rasy, pohlaví, zdravotního postižení, sexuální orientace, politické příslušnosti, světonázorové orientace, sociálního statutu apod. Pomoc a rady jsou poskytovány bez předpojatosti a zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým či náboženským přesvědčením poradce;
Nezávislost – občanská poradna poskytuje uživatelům služby nezávisle na státních nebo jiných organizacích a nezávisle na organizacích, které poradnu finančně podporují nebo dotují.
V jakých oblastech poskytujeme poradenství?
Nejpalčivějším problémem, který je velmi často příčinou i důsledkem všech ostatních problémů, je zadluženost obyvatelstva, kterou řešíme nejčastěji.
Nejčastěji se na nás občané obracejí se svými problémy z oblasti bydlení, rodiny a mezilidských vztahů, majetkoprávních vztahů a náhrady škody, pracovněprávních vztahů a zaměstnanosti, sociálních dávek a sociálních služeb, občanského soudního řízení, finanční a rozpočtové problematiky, ochrany spotřebitele, pojištění, veřejné správy, trestního práva, v daleko menší míře pak z oblasti zdravotnictví, školství a vzdělávání, ekologie a životního prostředí, právního systému EU a ústavního práva.
Zdroj: Déčko Liberec z.s.