Zjištuji, kdy se dítě zvládlo zklidnit a předešlo se tak náročnému chování
Zajímá vás, jak u dětí můžete doma podpořit seberegulaci náročného chování? Jaké zklidňující mechanismy používají děti přirozeně a proč rodiče někdy samy této přirozené regulaci emocí nevědomky brání?
Zdroj: Rodinná síť
Do dalšího dílu podcastu Rodinné sítě jsme si na toto téma pozvali skvělou Zdenku Štefanidesovou.
Video můžete zhlédnout ZDE
„Jsou takové tři důležité okamžiky během dne, na které je dobré se zaměřit. Všímat si toho, co děláme pět minut potom, co vstaneme, protože tam se ladíme a částečně děláme nějakou seberegulaci, abychom se nastartovali do toho dne. Pak u dítěte hlavně je to nějakých pět až deset minut potom, co přijde domů ze školy. A tam můžeme vidět hodně seberegulačních dovedností! Co dítě dělá jako první, když přijde, co vyhledává, na co reaguje, do čeho se obleče, nebo naopak do čeho se neobleče. A pak je poslední okamžik za den, který velmi dělá dojem z toho dne a to je pět až deset minut před usnutím. Tam často vidíme, že dítě, které je neklidné nebo zažilo náročný den, tak začne využívat nějaký přirozený zklidňující vzorec“, říká Zdenka Štefanidesová.
Mgr. Zdenka Štefanidesová má dlouholetou praxi jako učitelka na prvním i druhém stupni základní školy. Absolvovala také víceletý vzdělávací program „Specifika péče o děti v náhradní rodinné péči“. Na podzim roku 2020 ukončila dlouhodobé vzdělávání u organizace ČOSIV zaměřené na podporu vzdělávání dětí s problémy v chování a aktuálně ukončila dlouhodobé vzdělávání u organizace ČOSIV a norského partnera kliniky Østbytunet na téma „How to reduce challenging behavior at schools in context of child trauma experience.“
Zdroj: Rodinná síť