Nová pravidla pro OSVČ: Povinná elektronická komunikace od roku 2025
Od 1. ledna 2025 dochází k významné změně v oblasti pojistného na sociální zabezpečení pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Pokud máte zpřístupněnou datovou schránku, která vám byla zřízena ze zákona, musíte veškerá podání a úkony, k nimž je předepsán tiskopis, provádět výhradně elektronicky.

Zdroj: freepik.com
Co to znamená pro OSVČ?
Pokud podnikáte jako OSVČ a máte ze zákona zřízenou a zpřístupněnou datovou schránku, budete muset veškerá podání a oznámení předkládat elektronicky.
Kterých podání a oznámení se to týká?
- Další dokumenty související se žádostí o dávky
Povinnost podat přehled
Každý, kdo v průběhu kalendářního roku vykonával samostatnou výdělečnou činnost, je povinen v následujícím roce podat ve stanovené lhůtě přehled o příjmech a výdajích OSVČ příslušné ÚSSZ (prostřednictvím OSSZ). Výjimku mají pouze OSVČ v paušálním režimu, jejichž daň z příjmů je rovna paušální dani. Stav zpracování přehledu a vyúčtování je možné zjistit prostřednictvím služby Stav pohledávek na pojistném, penále a pokutách OSVČ.
Jak na to?
Nejpohodlnějším způsobem elektronické komunikace je využití ePortálu ČSSZ. Pokud se do něj přihlásíte, usnadní vám to vyplnění některých tiskopisů, například přehledu o příjmech a výdajích nebo žádosti o dávky nemocenského pojištění. ePortál automaticky vyplní některé údaje za vás a nabídne návodné informace.
Výjimky a sankce
Pokud by z technických důvodů nebylo možné učinit podání
elektronicky, lze jej výjimečně podat
v listinné podobě na předepsaném tiskopisu. V takovém případě je však nutné
důvod řádně vysvětlit. Bez řádného odůvodnění nebude k listinnému podání
přihlíženo.
Zdroj: Oddělení komunikace ČSSZ