eDávky: Nejčastější chyby zaměstnavatelů a jak se jim vyhnout
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) upozorňuje zaměstnavatele na časté chyby při využívání digitálních služeb a zasílání formulářů v rámci eDávek. Jejich správné používání pomůže urychlit vyřízení žádostí o dávky.

Zdroj: freepik.com
Zbytečné předávání formulářů zaměstnanců
Zaměstnavatelé opakovaně zasílají na správy sociálního zabezpečení vzorová oznámení, která jim zaměstnanci předávají. Tyto formuláře se nezasílají ani jako příloha k formuláři Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku. Jedná se pouze o vzory formulářů ze stránek ČSSZ, které jsou určeny pro případné využití k vnitřní potřebě zaměstnavatelů.
Chyby při využívání elektronických služeb
U ošetřovného při ověřování údajů potvrzených lékařem zaměstnavatelé zadávají informace o zaměstnanci místo údajů o ošetřované osobě (např. místo rodného čísla nemocného dítěte zadávají rodné číslo zaměstnance). Správně je třeba uvést jak identifikátor (číslo rozhodnutí), tak i údaje o ošetřované osobě.
Dále zaměstnavatelé očekávají automatické notifikace o
vystavení ošetřovného, podobně jako
u eNeschopenky. U ošetřovného je však nutné nejprve odeslat dotaz ke
konkrétnímu identifikátoru
a ošetřované osobě. Ověření lze provést prostřednictvím SW nebo služby na
ePortálu ČSSZ: Přehled podání k dávkám nemocenského pojištění.
Proč není u ošetřovného možné poskytovat stejné služby jako u eNeschopenek?
U eNeschopenky lékař rozhodne, že zaměstnanec je nemocný, a
systém automaticky propojí údaje
o zaměstnavateli. U ošetřovného je situace jiná. Nemocný (osoba vyžadující péči)
je někdo jiný než zaměstnanec, který o dávku žádá. Proto je nejprve nutné, aby
zaměstnavatel zaslal dotaz s identifikátorem (číslem rozhodnutí) a
identifikační údaje takové osoby. Až po tomto kroku je možné se přihlásit
k odběru následných podání pro konkrétní identifikátor.
Chyby při vyplňování formuláře NEMPRI25 (Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku)
- Chybně vyplněný nebo zcela chybějící identifikátor (pokud ho lékař vystavil, musí ho zaměstnavatel uvést).
- Nesprávně uvedeno, že zaměstnanec neměl v průběhu období, ve kterém poskytoval péči, naplánované směny, i když je naplánované měl.
- Chybně uvedeno, že zaměstnanec vykonával práci po celou dobu péče – pokud odpracoval všechny směny, nemá nárok na dávku.
- Chyby v údajích o společné domácnosti nebo péči o dítě do 16 let, které jsou způsobeny tím, že ve mzdových programech jsou u těchto polí přednastaveny záporné hodnoty.
Doporučujeme ověřovat údaje potvrzené lékařem na ePortálu ČSSZ a být pečliví při vyplňování části E – podklady pro výplatu dávky. Chyby mohou vést k nedoplatkům nebo přeplatkům na dávce.
Nesprávné použití formulářů a akcí
- Použití staré verze formuláře místo aktuální, tj. Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku (NEMPRI_2025).
- Chybně zaslaný formulář NEMPRI25 pouze s akcí ukončení, pokud nebyla předtím podána akce vznik. V případě, že zaměstnavatel posílá NEMPRI25 u ošetřovného pouze při ukončení případu, je nutné zaškrtnout akci vznik i akci ukončení.
- Oprava údajů na tiskopisu bez označení jako opravné podání – místo toho je zaslán nový formulář.
- Opakované zasílání stejných opravných podání.
Vyplácení dávky při mzdě v hotovosti
Zaměstnanci, kteří pobírají mzdu v hotovosti, musí doložit Žádost o změnu způsobu výplaty dávky. Dávky nelze vyplácet v hotovosti, je třeba zvolit jiný způsob výplaty dávky. Formulář je dostupný na ePortálu ČSSZ: Žádost o změnu výplaty dávky. Žádost lze podat elektronicky, poštou nebo prostřednictvím zaměstnavatele jako přílohu k formuláři NEMPRI25.
Zdroj: Oddělení komunikace ČSSZ