Měla jsem obavy jestli nebudu jako “pěst na oko!”
Ostřílená herečka a zpěvačka Gabriela Urbánková nám přiblížila práci na projektu Hra střepů, což je autorské divadelní představení uměleckého kolektivu TAK i TAK, které se skládá z mladých nadějných tvůrců a herců. Neznamená to ovšem, že v jejich dílech narazíte pouze na samé studenty uměleckých škol, kteří postupně obsazují jeviště nejednoho divadla.

Zdroj: kolektiv TAK i TAK
V tomto představení totiž exceluje také extravagantní herečka Gabriela Urbánková, která je v umělecké sféře již zběhlá. Kromě její neuvěřitelné energie, dynamiky a nadšení si ji divák může zapamatovat díky její zářivě růžovým vlasům. Právě ty se staly i jedním ze stěžejních prvků střelené uklízečky Karolíny, která zamíchá dějovými zvraty v představení Hra střepů.
Kdo je Gabriela Urbánková?
“Zpěvačka, herečka, pedagožka, matka, manželka, kuchařka, pradlena, uklízečka, logistický manager, kurýr, přípravář, odbavovač a vybalovač svačin, nákupčí, mandl, sběrač drobků... Prostě bláznivá ženská do nepohody. “
Proč měla Gabriela strach, že bude v tomto představení jako “pěst na oko?” To se dozvíte v rozhovoru, který jsme pro Vás připravili.
Představení Hra střepů režírovala mladá umělkyně Kateřina P. Průšová, jak zkoušení v její režii probíhalo? Měli jste nějaké neshody?
“S Kačkou se znám dlouho a v podstatě jsem jí vnímala od jejích prvních uměleckých krůčků. Neshody mezi námi nebyly. Dala mi jasnou představu, jaká by měla Karolína být a nechala mi volnou ruku v jejím ztvárnění. Pak jsme jen korigovaly, aby zůstala uvěřitelná a nestala se z ní karikatura, protože zrovna v jejím případě je ta harnice velmi tenká a lehce by se tak mohlo stát…”
V představení Hra střepů ztvárňuješ bláznivou perfecionalistku Karolínu. Jak bys ji našim čtenářům více přiblížila? Kdo je Karolína? Čím je specifická?
“Karolína je žena se srdcem na dlani, která rychleji mluví, než myslí. Ze své podstaty má smysl pro pořádek a nedokáže pochopit chaos. Je lehce melancholická, až patetická. Vrací se k minulosti, kterou si bere až moc osobně. Snaží se být nápomocná, ale nevidí, že je jí občas víc, než dost…”
Jak probíhalo samotné zkoušení? Vzpomněla by sis na nějakou vtipnou příhodu? Pro Tebe, co by ostřílenou herečku a zpěvačku je stát na jevišti denní záležitostí. Stal se Ti i přes to na jevišti nějaký tzv. “fuck up?”
“To je samozřejmě noční můra každého herce, ale ano, stává se. Nejsme stroje... Zrovna nedávno se mi takový parádní fuck-up podařil v představení, které hraji skoro 15 let... Už to bylo ke konci sezóny, kdy na nás byla znát únava a mě najednou vypnul mozek a přišlo "okno jako výkladní skříň ". Nebyla jsem si schopná vzpomenou na text písně a bohužel, mě v tu chvíli nenapadl ani žádný jiný a vypadlo ze mě jen "nanana"... Ježíš, to byla ostuda! Naštěstí trval výpadek jen několik vteřin a text pak zase samovolně naskočil, ale ty nervy... “
Na jevišti stojíš po boku mladých herců, jak se Ti s nimi spolupracuje? Jaká je mezi Vámi dynamika?
“Na začátku jsem měla trochu strach, jestli charakterem role, věkem, zkušeností i nezkušeností, nebudu jak pěst na oko, ale během pár prvních zkoušek se obavy rozplynuly a naopak jsem uvítala mladý kolektiv, který mě stále drží "při smyslech" a nedává mi najevo, že "už jsem fakt stará" . Naopak, myslím, že dynamika, harmonie a chemie mezi námi zafungovala parádně a vnímám to jako velkou devizu celého díla!”
Ve Hře střepů činohru doprovází i hudební výstupy. Cítíš se komfortněji a jistěji v hraných obrazech nebo při pěveckých výstupech?
“Písně ve "Střepech" přicházejí jako takové lehké odlehčení od tíživosti situace a myslím, že jsou zvoleny a napsány velmi citlivě. Představení díky nim dostává trochu jiný rozměr. Jako zpěvačka se cítím líp, když děj mohu posouvat písní a tady se to odlehčení ke Karolíně vyloženě hodí. Bez činoherní části by ale zpívaná místa postrádala svůj smysl. A tady, troufám si říct, došlo ke skvělé symbióze, kdy zpívané části nejsou bez té činoherní kompletní a komplexní a naopak. Bez jedné ze složek by nebyla Karolína takovou, jaká je a má být. Nemám tak pocit, že bych se v jednom či druhém měla cítit komfortněji. Obé do sebe skvěle zapadá…”
Jsi nervák? Máš před představením nějaký svůj rituál? Jak probíhá Tvá příprava před začátkem představení?
“Jsem nervák, strašnej! Ale celý život to nevnímám jako překážku, ale naopak prostředek. Potřebuji určitou dávku "zdravé trémy", abych se dostala do nálady představení a mohla pak odvést co nejlepší výkon. Když jsem před představením klidná, vždycky to věstí nějakej průšvih... Takže jsem "Hujer", chodím brzy, abych si pak mohla v klidu dát kafíčko a cigáro v kostýmu a odprostit se od svého "Já" a převtělit se do jiné postavy. Tak trochu si před tím pobýt v "její kůži"... “
Čím a na co bys naše čtenáře nalákal, aby přišli do divadla právě na představení Hra střepů?
“Hra střepů je úplně jiné a specifické představení. Ať už svým nápadem, zpracováním, tématikou, obsazením, jazykem, cílením na mladšího diváka a přesto dokáže vtáhnout do děje i starší publikum... Přijďte a posuďte sami, jak nás naše mysl dokáže potrápit a že každý střípek nemusí být takový, jaký se zdá…”
Přijďte si tedy užít představení Hra střepů, z pera a režie Kateřiny P. Průšové a vychutnat si kafíčko a cigárko s Gabrielou Urbánkovou.
Více o představení se dozvíte ZDE.
Předprodej vstupenek naleznete ZDE.
Autor: kolektiv TAK i TAK