Lucie Konášová pro Show

14.07.2024 Hudební divadlo v Karlíně, příspěvková organizace

Lucie Konášová - autorka námětu a scénáře k filmu Anděl Páně a autorka námětu a libreta ke stejnojmennému muzikálu v Hudebním divadle Karlin.

Lucie Konášová

Hudební divadlo Karlín

Autorem hudby a textů písní je osvědčený Ondřej G. Brzobohatý. Jak se stalo, že jste se dali s Ondřejem pracovně dohromady?

Pro mě byl tento muzikál doslova vstup do nové řeky. Přišlo to jako nápad shůry, kdy jsem napsala Egonu Kulhánkovi, řediteli Hudebního divadla Karlin, jestli by neměl zájem převést filmovou pohádku Anděl Páně do muzikálové formy. Musím říct, že to okamžitě zazvonilo. Egon Kulhánek mě hned propojil s Ondrou Brzobohatým, který si zrovna s podobným nápadem pohrával.

Šla jsem se podívat na Legendu jménem Holmes, abych viděla, jak pracuje, a byla jsem naprosto nadšená. Královsky jsem se bavila. Takže jsem neměla nejmenších pochyb, že Ondra je ten pravý, s kým chci spolupracovat.

A zůstalo vám to nadšení pak u společné práce?

To mi, samozřejmě, zůstalo, protože Ondra má v zádech lithiovou baterii, je plný nadšení, entuziasmu a optimismu, plný nápadů, takže sednout si s ním k práci je jako nechat se sprchovat sluncem. Nejdřív jsem se, samozřejmě, musela naučit uvažovat jako divadelní autor, protože scénáře pro film nebo televizi to je úplně jiný styl práce, jiný způsob vyprávění.

Domluvili jsme se s Ondrou tak, že si nejdřív promyslím svoji koncepci celého příběhu - vycházela jsem z předlohy, ze svého filmového scénáře. K tomu jsem si poctivě nakoukala desítky klasických muzikálů (mj. kultovní Producenty, kterými se otevírala zrekonstruovaná budova divadla Karlín po ničivých povodních), psala jsem si k nim scénosledy, abych se naučila stavbu děje muzikálu. Snažila jsem se dostat pod kůži, jak tihle mistři žánru pracují s hudbou, která posouvá děj a je součásti příběhu. Takže když jsem si to všechno nastudovala, napsala jsem svůj scénosled, poslala ho Ondrovi a dali jsme se do práce. Scházeli jsme se a jeli jsme sekvenci po sekvenci. já jsem měla vždy svoji představu i o akci na jevišti, a co potřebuji odvyprávět v textech písni, a házeli jsme si s Ondrou nápady. Byla to pokaždé neskutečná legrace a s chuti si to kdykoliv s Ondrou ráda zopakuji.

Jak moc se od sebe liší filmový a muzikálový Anděl Páně?

Základní příběh samozřejmě zůstává - Pán Bůh za vzpouru a drzost pošle Petronela na Zem, aby si vyzkoušel na vlastní kůži, co to znamená projít pozemskou pouť a napravit aspoň jednoho hříšníka. Jako průvodce mu dá čerta Uriáše a tato komická dvojice vyrazí mezi hříšné smrtelníky. I ty diváci dobře znají z filmové verze. Došlo ale k určité redukci postav a v rámci toho, že jsme se ocitli na jevišti, kde se hraje s velkou mírou stylizace, a v žánru, kde má hudba hlavni roli, tak se tomu příběh samozřejmě přizpůsobil. Takže se diváci mohou těšit na muzikál Anděla Páně, který opravdu není jen důsledně odvyprávěný film v divadelní formě.

Psali jste s Ondřejem role na tělo někomu konkrétnímu, měli jste nějaké představy, kdo by co měl hrát?

Ne, nevázali jsme se na nějakou konkrétní tvář. To by bylo velmi svazující. Největší inspirací pro nás bylo herectví Ivana Trojana - jeho energie, roztomilost i potrhlost, kterou Petronel jen srší. A pro mě už při psaní filmového scénáře byl zase inspiraci Louis de Funès.

Vždy když píšu, tak si představuji herce, jednoznačně nedostupné - buď zahraniční, nebo ty, kteří už nejsou mezi námi. Udržuji si tak mentální prostor pro fantazii a nepíšu hercům na tělo polohy, ve kterých už jsem je viděla. Louis de Funès byl přesný obraz Petronela popleta, zmatkář, nabubřelé trdlo, nebeský outsider, který je ale milý a komický. To je velmi těžká poloha a Ivan Trojan ji vystihl dokonale. A já věřím, že s obsazením Petronela i všech dalších roli, které teď nabízí Hudební divadlo Karlín, přijdeme zase s takovým esem v rukávu!

Obsazení Anděl Páně:

Petranel: Ondřej Rychlý, Filip Hořejš

Uriáš: Marek Lambora, Jan Sklenář

Hrabě: Roman Tomeš

Dorotka: Kateřina Marie Fialová, Kristýna Daňhelová, Inés ben Ahmed

Klíčnice: Anna Fialová, Karolina Vágnerová

Bůh: Jiří Korn

Panna Marie: Veronika Khek Kubařová, Radka Coufalová

Správce: Viktor Javořik, Petr Vanék

Ježíšek: Filip Procházka, Tobiáš Skružný, Prokop Křenek

Realizační tým:

Námět a scénář: Lucie Konášová

Hudba a texty písní Ondřej G. Brzobohatý

Režie: Martin Čičvák

Choreografie: Ivana Hannichová

Hudební nastudování: Kryštof Marek

Sbormistr: Sára Bukovská

Scéna: Petr Hloušek

Kostýmy: Linda Boráros

Světelná režie: Pavel Dautovský

Zvuková režie: Petr Ackermann

 

Zdroj: Časopis Show (duben 2023), Hudební divadlo Karlín 

Rozhovor s Lucií Konášovou zaznamenal a upravil Tomáš Matějovský

Foto: HERMINAPRESS

Kultura Zajímavost



Další články



Newsletter

Pravidelný přísun novinek, inspirace na každý den, podpora pro rodiče i sdílení zkušeností. Takový je Newsletter webu eMaminy.cz. Přihlaste se k jeho odběru a čtěte o tématech, které vám pomohou v náročném období nebo zpříjemní rodinný život. Buďte první, kdo se dozví o nových článcích, akcích a událostech. Prosíme, potvrďte odběr ve vaší e-mailové schránce. 

© 2024 eMaminy.cz, s.r.o.
by Media Heroes