Lucie Konášová pro Show
Lucie Konášová - autorka námětu a scénáře k filmu Anděl Páně a autorka námětu a libreta ke stejnojmennému muzikálu v Hudebním divadle Karlin.
Hudební divadlo Karlín
Autorem hudby a textů písní je osvědčený Ondřej G. Brzobohatý. Jak se stalo, že jste se dali s Ondřejem pracovně dohromady?
Pro mě byl tento muzikál doslova vstup do nové řeky. Přišlo to jako nápad shůry, kdy jsem napsala Egonu Kulhánkovi, řediteli Hudebního divadla Karlin, jestli by neměl zájem převést filmovou pohádku Anděl Páně do muzikálové formy. Musím říct, že to okamžitě zazvonilo. Egon Kulhánek mě hned propojil s Ondrou Brzobohatým, který si zrovna s podobným nápadem pohrával.
Šla jsem se podívat na Legendu jménem Holmes, abych viděla, jak pracuje, a byla jsem naprosto nadšená. Královsky jsem se bavila. Takže jsem neměla nejmenších pochyb, že Ondra je ten pravý, s kým chci spolupracovat.
A zůstalo vám to nadšení pak u společné práce?
To mi, samozřejmě, zůstalo, protože Ondra má v zádech lithiovou baterii, je plný nadšení, entuziasmu a optimismu, plný nápadů, takže sednout si s ním k práci je jako nechat se sprchovat sluncem. Nejdřív jsem se, samozřejmě, musela naučit uvažovat jako divadelní autor, protože scénáře pro film nebo televizi to je úplně jiný styl práce, jiný způsob vyprávění.
Domluvili jsme se s Ondrou tak, že si nejdřív promyslím svoji koncepci celého příběhu - vycházela jsem z předlohy, ze svého filmového scénáře. K tomu jsem si poctivě nakoukala desítky klasických muzikálů (mj. kultovní Producenty, kterými se otevírala zrekonstruovaná budova divadla Karlín po ničivých povodních), psala jsem si k nim scénosledy, abych se naučila stavbu děje muzikálu. Snažila jsem se dostat pod kůži, jak tihle mistři žánru pracují s hudbou, která posouvá děj a je součásti příběhu. Takže když jsem si to všechno nastudovala, napsala jsem svůj scénosled, poslala ho Ondrovi a dali jsme se do práce. Scházeli jsme se a jeli jsme sekvenci po sekvenci. já jsem měla vždy svoji představu i o akci na jevišti, a co potřebuji odvyprávět v textech písni, a házeli jsme si s Ondrou nápady. Byla to pokaždé neskutečná legrace a s chuti si to kdykoliv s Ondrou ráda zopakuji.
Jak moc se od sebe liší filmový a muzikálový Anděl Páně?
Základní příběh samozřejmě zůstává - Pán Bůh za vzpouru a drzost pošle Petronela na Zem, aby si vyzkoušel na vlastní kůži, co to znamená projít pozemskou pouť a napravit aspoň jednoho hříšníka. Jako průvodce mu dá čerta Uriáše a tato komická dvojice vyrazí mezi hříšné smrtelníky. I ty diváci dobře znají z filmové verze. Došlo ale k určité redukci postav a v rámci toho, že jsme se ocitli na jevišti, kde se hraje s velkou mírou stylizace, a v žánru, kde má hudba hlavni roli, tak se tomu příběh samozřejmě přizpůsobil. Takže se diváci mohou těšit na muzikál Anděla Páně, který opravdu není jen důsledně odvyprávěný film v divadelní formě.
Psali jste s Ondřejem role na tělo někomu konkrétnímu, měli jste nějaké představy, kdo by co měl hrát?
Ne, nevázali jsme se na nějakou konkrétní tvář. To by bylo velmi svazující. Největší inspirací pro nás bylo herectví Ivana Trojana - jeho energie, roztomilost i potrhlost, kterou Petronel jen srší. A pro mě už při psaní filmového scénáře byl zase inspiraci Louis de Funès.
Vždy když píšu, tak si představuji herce, jednoznačně nedostupné - buď zahraniční, nebo ty, kteří už nejsou mezi námi. Udržuji si tak mentální prostor pro fantazii a nepíšu hercům na tělo polohy, ve kterých už jsem je viděla. Louis de Funès byl přesný obraz Petronela popleta, zmatkář, nabubřelé trdlo, nebeský outsider, který je ale milý a komický. To je velmi těžká poloha a Ivan Trojan ji vystihl dokonale. A já věřím, že s obsazením Petronela i všech dalších roli, které teď nabízí Hudební divadlo Karlín, přijdeme zase s takovým esem v rukávu!
Obsazení Anděl Páně:
Petranel: Ondřej Rychlý, Filip Hořejš
Uriáš: Marek Lambora, Jan Sklenář
Hrabě: Roman Tomeš
Dorotka: Kateřina Marie Fialová, Kristýna Daňhelová, Inés ben Ahmed
Klíčnice: Anna Fialová, Karolina Vágnerová
Bůh: Jiří Korn
Panna Marie: Veronika Khek Kubařová, Radka Coufalová
Správce: Viktor Javořik, Petr Vanék
Ježíšek: Filip Procházka, Tobiáš Skružný, Prokop Křenek
Realizační tým:
Námět a scénář: Lucie Konášová
Hudba a texty písní Ondřej G. Brzobohatý
Režie: Martin Čičvák
Choreografie: Ivana Hannichová
Hudební nastudování: Kryštof Marek
Sbormistr: Sára Bukovská
Scéna: Petr Hloušek
Kostýmy: Linda Boráros
Světelná režie: Pavel Dautovský
Zvuková režie: Petr Ackermann
Zdroj: Časopis Show (duben 2023), Hudební divadlo Karlín
Rozhovor s Lucií Konášovou zaznamenal a upravil Tomáš Matějovský
Foto: HERMINAPRESS