Školní aktovka a zdraví
K péči o zdravý tělesný vývoj školáka patří nejen výběr vhodné školní aktovky nebo batohu, ale také správné používání. Jakou vybrat školní aktovku a jak ji správně naplnit, aby nepoškozovala záda?
Zdroj: nzip.cz
Když něco děláme, je dobré si nepoškozovat záda a páteř nebo si je poškozovat co nejméně a umět zátěž kompenzovat. Při některých činnostech člověk pracuje ve vnucené poloze, která páteř přetěžuje. Špatná poloha nebo pohyby se nemusí projevit bolestí hned, ale jednou se to stane. Řešením není nic nedělat, protože i dlouhodobé sezení páteř přetěžuje. Předcházet je tomu možné znalostí ergonomie.
Ergonomie je ucelený program, který hledá optimální průnik mezi potřebami člověka při práci a technickými možnostmi určitého výrobku tak, aby nedošlo k přetížení pohybového aparátu, především páteře např. při práci vsedě, vestoje, přenášení břemen, otáčení atd.
Ergonomie řeší:
- správné sezení
- úpravu pracovní plochy
- polohu těla při vykonávaných činnostech
- školu zad
V případě školní brašny hledáme takovou brašnu, která splní požadavky na ukládání a nošení školních pomůcek tak, aby zároveň nedošlo k poškození pohybového aparátu dítěte. Pro nákup školní brašny není důležitá jen její váha ale i její velikost a tvar, délka a šířka nosných popruhů, jejich vhodné nastavení, ale i uspořádání vnitřního prostoru brašny, tvar zadní stěny a její vypolstrování.
Jakou vybrat školní aktovku a jak ji správně nosit?
K péči o zdravý tělesný vývoj školáka patří nejen výběr vhodné školní aktovky nebo batohu, ale také správné používání. Děti často nosí mnoho učebnic, sešitů a další pomůcky. Některé děti z lenosti či strachu, aby něco nezapomněly, nosí všechno každý den. Vhodnější je nosit jen to, co opravdu ten den potřebují. Proto je důležité dohlížet na malého školáka a kontrolovat mu brašnu, aby nenosil zbytečnou zátěž navíc a tím neohrožoval zdravý vývoj svých zad. Vybrat praktickou a po zdravotní stránce vhodnou tašku není jednoduché. Kromě toho, že by se brašna měla dítěti líbit, aby ji rádo nosilo, měla by především chránit jeho záda před přetěžováním.
Váha brašny s učebními pomůckami není v ČR dána žádnou normou, doporučit lze, aby její hmotnost nepřesáhla 15 % váhy dítěte. Prvňáček vážící 25 kilo by tedy měl mít brašnu maximálně 3,5 kg.
Materiál brašny by měl být z voděodolného materiálu. Měla by mít podélný tvar, orientovaná delší stranou svisle.
Popruhy by měly být vyztužené, alespoň 4 cm široké, dlouhé alespoň 70 cm. Vnitřní strana popruhů by měla mít protiskluzovou úpravu. Velkou pozornost je třeba věnovat nastavení délky popruhů tak, aby byla brašna vždy umístěna symetricky na střed zad s vrcholem v linii ramen a spodní částí v linii boků. Výhodou brašny je, obsahuje-li nosné popruhy (hrudní a bederní pás), které při správném nastavení rozdělí celou zátěž batohu z horní části těla na pánev a odlehčí tak páteři.
Pro dobrou viditelnost za šera, tmy nebo horšího počasí jsou důležité bezpečnostní reflexní prvky, které by měly být umístěné nejen na přední straně brašny, ale i na obou bocích.
Kvůli hmotnosti je zbytečný třípatrový penál, často naplněný nepotřebnými psacími potřebami. I tvrdé kartonové desky lze nahradit lehčími plastovými s vlastnoručně nalepenými obrázky.
Láhev na pití by měla být umístěna doprostřed aktovky, aby ji nepřevažovala k jedné straně a asymetricky tak zatěžovala páteř dítěte. Pokud je uložena na jedné straně batohu, pak by na druhé měla být jiná školní pomůcka, která ji vyváží. Možné je také dát dítěti do školy prázdnou láhev nebo láhev pouze se šťávou nebo s kouskem ovoce, kterou si dítě ve třídě doplní vodou. Vhodnější je k pití čistá voda nebo voda např. s plátkem citronu, jiného ovoce nebo mátou, aby se obsah dítěti líbil. Pokud dostane dítě čistou vodu v pěkné barevné láhvi s obrázky, případně s ovocem uvnitř, snáze si na pití vody zvykne. Slazené sycené nápoje obsahují velké množství cukru a jsou nevhodné, protože cukr způsobí rychlý příliv energie, takže dítě po vypití chvíli zlobí, má potíže se soustředit, vykřikuje, houpe se na židli. Pak hladina cukru rychle klesne, dítě je unavené, pokládá si hlavu na lavici, zívá a má problémy se soustředit na práci. Jednoduché cukry jsou zdrojem tzv. prázdných kalorií. Čistá voda na pití by měla doplnit zdravou svačinku s kouskem ovoce nebo zeleniny, pečivem, sýrem apod. v plastové krabičce. Čím bude svačinka a krabička hezčí, tím raději se dítě nasvačí.
Bližší informace o výběru vhodné školní brašny najdete v letáku, který vydal Státní zdravotní ústav.
Autor: Státní zdravotní ústav (zdroj: nzip.cz)