Jak se liší motivace k nakupování v second handu mezi generacemi
Nakupování v second handu už dávno není jen nutností pro studenty s omezeným rozpočtem. Stalo se životním stylem, který si oblíbili lidé napříč generacemi. Přestože je spojuje společný cíl – najít unikátní kousky za příznivou cenu – jejich motivace se často liší. Pojďme se společně podívat na to, co pohání jednotlivé generace k návštěvám second handů.
Zdroj: No Celibat, upcy kousky z Etcimexu, foto Michal Havlíček
Mileniálové a generace Z: Udržitelnost a individualita
Mladší generace, zejména milénialové a generace Z, představují hnací silu současného rozkvětu second handu. S čím je spojená jejich motivace?
Udržitelnost
Pro tyto generace je ochrana životního prostředí prioritou. Nakupováním v second handu snižují svou ekologickou stopu a přispívají k cirkulární ekonomice.
Individualita
Pro mladé lidi je velmi důležité vyjádření vlastní identity a odlišnosti od ostatních. Second hand jim umožňuje vytvořit si unikátní styl, který neodpovídá masové módě.
Sociální odpovědnost
Mnozí mladí lidé chtějí podporovat etické značky a firmy chovající se zodpovědně. Nakupováním v second handu se vyhýbají podpoře fast fashion průmyslu často kritizovaného za špatné pracovní podmínky a negativní dopad na životní prostředí.
Zdroj: No
Celibat, upcy kousky z Etcimexu, foto Michal Havlíček
Generace X: Nostalgie a praktičnost
Generace X (lidé narození v rozmezí let 1965 až 1980) vyrostla v době, kdy nakupování oblečení „z druhé ruky“ bylo poměrně běžné. Ačkoli šlo spíše o takzvané „burzy“, princip byl (je) velmi podobný. Co je důležité pro tuto generaci?
Nostalgie
V second handech mohou objevit kousky, které je zavedou zpět do mládí a připomenou jim oblíbené styly.
Praktičnost
Pro generaci X je důležitá kvalita a cena. V second handech často najdou kvalitní oblečení za příznivou cenu, které jim vydrží dlouhá léta.
Odpor ke konzumu
Mnozí lidé z této generace jsou unavení z neustálého tlaku na nákupy a hledají alternativní způsoby, jak se oblékat.
Baby boomers: Hodnoty a zkušenosti
Nejstarší generace (lidé narození v letech 1946 až 1964), která nakupuje v second handech, má často zcela jinou motivaci.
Cena a praktičnost
Pro starší generaci je často rozhodující cena a praktičnost oblečení. V second handu mohou pořídit kvalitní oblečení za výhodnou cenu.
Zkušenosti
Mnozí baby boomers si pamatují těžkou dobu, kdy bylo nakupování oblečení velmi složité – nebylo moc z čeho vybírat a často ani nezbývalo moc peněz. Někteří mohou mít k nakupování v second handu spíše odmítavý postoj, který je spojen s tradicemi a zvyky jejich generace. Na druhu stranu, i pro baby boomery je důležité šetřit a být zodpovědní. Nakupování v second handu tak pro ně vlastně může být určitým způsobem, jak tyto hodnoty předat i mladším generacím.
Kvalita
Stejně jako generace X, i baby boomers hledají kvalitní oblečení, které jim vydrží.
Motivace k nakupování v second handu se mezi jednotlivými generacemi liší, ale všechny mají společný základ: touhu po originalitě, udržitelnosti a hodnotě za peníze. Změna postoje k second handu je důkazem toho, že se naše hodnoty a priority vyvíjejí. A to je velmi pozitivní signál pro budoucnost planety.
Autor: redakce eMaminy