Jak se liší motivace k nakupování v second handu mezi generacemi

24.11.2024 Redakce eMaminy.cz

Nakupování v second handu už dávno není jen nutností pro studenty s omezeným rozpočtem. Stalo se životním stylem, který si oblíbili lidé napříč generacemi. Přestože je spojuje společný cíl – najít unikátní kousky za příznivou cenu – jejich motivace se často liší. Pojďme se společně podívat na to, co pohání jednotlivé generace k návštěvám second handů.

Celibat, upcy kousky z Etcimexu

Zdroj: No Celibat, upcy kousky z Etcimexu, foto Michal Havlíček

Mileniálové a generace Z: Udržitelnost a individualita

Mladší generace, zejména milénialové a generace Z, představují hnací silu současného rozkvětu second handu. S čím je spojená jejich motivace?

Udržitelnost

Pro tyto generace je ochrana životního prostředí prioritou. Nakupováním v second handu snižují svou ekologickou stopu a přispívají k cirkulární ekonomice.

Individualita

Pro mladé lidi je velmi důležité vyjádření vlastní identity a odlišnosti od ostatních. Second hand jim umožňuje vytvořit si unikátní styl, který neodpovídá masové módě.

Sociální odpovědnost

Mnozí mladí lidé chtějí podporovat etické značky a firmy  chovající se zodpovědně. Nakupováním v second handu se vyhýbají podpoře fast fashion průmyslu často kritizovaného za špatné pracovní podmínky a negativní dopad na životní prostředí.


Zdroj: No Celibat, upcy kousky z Etcimexu, foto Michal Havlíček    

Generace X: Nostalgie a praktičnost

Generace X (lidé narození v rozmezí let 1965 až 1980) vyrostla v době, kdy nakupování oblečení „z druhé ruky“ bylo poměrně běžné. Ačkoli šlo spíše o takzvané „burzy“, princip byl (je) velmi podobný. Co je důležité pro tuto generaci?

Nostalgie

V second handech mohou objevit kousky, které je zavedou zpět do mládí a připomenou jim oblíbené styly.

Praktičnost

Pro generaci X je důležitá kvalita a cena. V second handech často najdou kvalitní oblečení za příznivou cenu, které jim vydrží dlouhá léta.

Odpor ke konzumu

Mnozí lidé z této generace jsou unavení z neustálého tlaku na nákupy a hledají alternativní způsoby, jak se oblékat.

Baby boomers: Hodnoty a zkušenosti

Nejstarší generace (lidé narození v letech 1946 až 1964), která nakupuje v second handech, má často zcela jinou motivaci.

Cena a praktičnost

Pro starší generaci je často rozhodující cena a praktičnost oblečení. V second handu mohou pořídit kvalitní oblečení za výhodnou cenu.

Zkušenosti

Mnozí baby boomers si pamatují těžkou dobu, kdy bylo nakupování oblečení velmi složité – nebylo moc z čeho vybírat a často ani nezbývalo moc peněz. Někteří mohou mít k nakupování v second handu spíše odmítavý postoj, který je spojen s tradicemi a zvyky jejich generace. Na druhu stranu, i pro baby boomery je důležité šetřit a být zodpovědní. Nakupování v second handu tak pro ně vlastně může být určitým způsobem, jak tyto hodnoty předat i mladším generacím.

Kvalita

Stejně jako generace X, i baby boomers hledají kvalitní oblečení, které jim vydrží.

Motivace k nakupování v second handu se mezi jednotlivými generacemi liší, ale všechny mají společný základ: touhu po originalitě, udržitelnosti a hodnotě za peníze. Změna postoje k second handu je důkazem toho, že se naše hodnoty a priority vyvíjejí. A to je velmi pozitivní signál pro budoucnost planety.

 

Autor: redakce eMaminy

Bazar Ekologie Finance Móda, oblečení Zajímavost




Newsletter

Pravidelný přísun novinek, inspirace na každý den, podpora pro rodiče i sdílení zkušeností. Takový je Newsletter webu eMaminy.cz. Přihlaste se k jeho odběru a čtěte o tématech, které vám pomohou v náročném období nebo zpříjemní rodinný život. Buďte první, kdo se dozví o nových článcích, akcích a událostech. Prosíme, potvrďte odběr ve vaší e-mailové schránce. 

© 2024 eMaminy.cz, s.r.o.
by Media Heroes