Jak podpořit průbojnost dětí: Boj s ostychem a nesmělostí

20.07.2024 Grada Publishing a.s.

V dnešním světě plném náročných požadavků si každý rodič přeje, aby jeho dítě bylo šťastné a uspělo. Klíčovou roli v tomto procesu hraje i míra průbojnosti, která umožňuje dětem prosadit se v konkurenci a dosahovat svých cílů. Mnoho dětí však trpí ostychem a nesmělostí, které jim v tom brání.

Malá dívka se drží za ruku matky

Zdroj: grada.cz

Výchova hraje v rozvoji průbojnosti klíčovou roli. Každý rodič má svůj specifický styl, ovlivněný vlastními zkušenostmi, osobností a mírou tolerance. Někteří kladou důraz na disciplínu a dosahování výsledků, jiní preferují laskavý a podporující přístup. Důležité je, aby rodiče respektovali individualitu svého dítěte a zvolili přístup, který mu nejlépe vyhovuje.

Mnoho z nás si pamatuje nepříjemné momenty ze školy, kdy jsme museli něco prezentovat před třídou a cítili se trapně. Tyto pocity ostychu a nesmělosti sdílí i mnoho dnešních dětí. Ochranářská výchova, která je v současnosti populární, sice chrání děti před stresem, ale zároveň jim brání v získávání zkušeností s překonáváním nepříjemných situací.

Kniha "Jak podpořit průbojnost dětí" se zaměřuje na problematiku neprůbojných dětí a nabízí rodičům a pedagogům praktické rady, jak jim pomoci rozvíjet jejich sebevědomí a prosazovací dovednosti.

Charakteristiky neprůbojných dětí:

  • Strach z neúspěchu: Neprůbojné děti se bojí selhání a vyhýbají se situacím, ve kterých by mohly udělat chybu.

Neprůbojné děti se bojí selhání a vyhýbají se situacím, ve kterých by mohly udělat chybu.

  • Nízká míra sebevědomí: Nepřiznávají si své silné stránky a podceňují své schopnosti.
  • Strach z kritiky: Bojí se negativního hodnocení ze strany druhých.
  • Nedostatek motivace: Nechybí jim cíle, ale nemají dostatek energie a odhodlání je uskutečňovat.
  • Pasivita: Často čekají, až jim někdo řekne, co mají dělat, a sami se nepouštějí do nových aktivit.

Vliv výchovy na průbojnost:

Rodiče můžou ovlivnit průbojnost svého dítěte hned několika způsoby:

  • Vytvářet podporující a láskyplné prostředí: Děti se cítí silnější a sebevědomější, když vědí, že je rodiče bezpodmínečně milují a podporují.
  • Dávat dětem prostor pro samostatnost: Děti se učí zodpovědnosti a sebevědomí, když jim rodiče dovolí dělat vlastní rozhodnutí a zvládat vlastní úkoly.
  • Chválit a oceňovat i malé úspěchy: Povzbuzení a uznání ze strany rodičů posiluje sebevědomí a motivaci dětí.
  • Učit děti vyrovnávat se s neúspěchem: Neúspěch je součástí života a je důležité, aby se děti naučily z něj poučit a jít dál.
  • Být dětem vzorem: Děti se učí pozorováním svých rodičů. Pokud jsou rodiče sami průbojní a sebevědomí, bude to mít pozitivní vliv i na jejich děti.

Výchovné prostředky k rozvoji průbojnosti:

  • Hraní rolí: Děti si můžou vyzkoušet různé role a procvičovat si tak své komunikační a prosazovací dovednosti v bezpečném prostředí.
  • Diskuze: Rodiče můžou s dětmi diskutovat o jejich pocitech a obavách a pomáhat jim hledat konstruktivní řešení problémů.
  • Pozitivní vizualizace: Děti si můžou představovat, jak zvládají náročné situace a dosahují svých cílů.
  • Sociální aktivity: Zapojení do kroužků, sportu a dalších aktivit umožňuje dětem získat zkušenosti s navazováním kontaktů a prosazováním se v kolektivu.

Nakladatelství Grada vydalo knižního rádce Výchova neprůbojných a uzavřených dětí.

Kniha vás zasvětí do projevů dětí od nejútlejšího věku až po období školní docházky. Vysvětlí, jaké jsou příčiny uzavřenosti, a popíše její důsledky, mezi které může patřit i neúspěšnost ve škole (a to také v případě dětí talentovaných či nadaných).

Dále se dozvíte, jak podchytit varovné signály, jakým způsobem s dítětem pracovat, jak ho vzdělávat, vychovávat a respektovat.

Publikace zároveň poskytuje přehled možností školního vzdělávání a technik podpory rozvoje neprůbojných a uzavřených dětí. Nedílnou součástí jsou také příklady z praxe.

O autorce:

PhDr. Markéta Šauerová, Ph.D.

Vystudovala obor pedagogika-psychologie a jednooborová psychologie na FF UK Praha. V rámci profesního rozvoje absolvovala řadu kurzů zaměřené na arteterapeutické a muzikoterapeutické techniky. Při studiu v zahraničí na Freie Universität Berlin se hlouběji věnovala oblasti rozvoje komunikačních dovedností. Od roku 2006 působí na VŠTVS PALESTRA, kde se zabývá problematikou pedagogicko-psychologické diagnostiky u vybraných skupin klientů a možnostmi intervence – problematika volby vhodných aktivit u dětí s ADHD, volby pohybových aktivit u dětí s ADHD s ohledem na dodržování didaktických zásad, motivace ke vzdělávání, podpora komunikace v rodinné výchově apod. Rovněž se zabývá tvorbou volnočasových aktivit pro vybrané cílové skupiny.


Více na www.grada.cz.

Další informace

Mgr. Aneta Václavíková, propagace a PR, +420 234 264 416, vaclavikova@grada.cz.
GRADA Publishing, a.s., U Průhonu 22, Praha 7, +420 220 386 401, info@grada.cz

 

Děti Rodič Výchova dětí




Newsletter

Pravidelný přísun novinek, inspirace na každý den, podpora pro rodiče i sdílení zkušeností. Takový je Newsletter webu eMaminy.cz. Přihlaste se k jeho odběru a čtěte o tématech, které vám pomohou v náročném období nebo zpříjemní rodinný život. Buďte první, kdo se dozví o nových článcích, akcích a událostech. Prosíme, potvrďte odběr ve vaší e-mailové schránce. 

© 2024 eMaminy.cz, s.r.o.
by Media Heroes