Drahokam mezi železničními tratěmi? Kořenovská Zubačka
Naše severní hory ukrývají jedinečný klenot - nejstrmější dráhu v České republice. Ta uchvacuje svou historií, technickou genialitou a malebným okolím. Říká se jí „Zubačka“ nebo také „Polubenka“ a vede z Tanvaldu do Harrachova … anebo obráceně?
Zdroj: https://www.facebook.com/zubacka.cz/
Na přelomu 19. a 20. století se zrodila myšlenka propojit kolejemi Jizerské hory a Krkonoše. Stavba trati s číslem 035 začala v roce 1899 a stala se součástí důležitého spojení Liberecka a Jablonecka s Dolním Slezskem.
Plánování a samotná výstava ovšem nebyly nikterak jednoduché. Strmé svahy a extrémní stoupání v úseku Tanvald - Kořenov představovaly nemalou výzvu. Řešení přinesla až Abtova ozubnice, tedy unikátní systém ozubených kol zajišťující plynulý výstup s rekordním sklonem 58 promile, největším v Čechách. Trať zde na necelých sedmi kilometrech překonává výškový rozdíl 235 metrů.
Na ojedinělé trati se nachází pět tunelů a pět mostů, z nichž nejdelší, Polubenský tunel, se pyšní délkou 940 metrů. Zubačka tak otevírá úchvatné panoramatické scenérie Jizerských a Krkonošských hor.
Když se podíváme do historie samotné Zubačky, zjistíme, že je velmi spletitá. Její vzestupy a pády ovlivnily obě světové války, přičemž po té druhé se trať ocitla na okraji zájmu. Teprve v roce 1998 se podařilo obnovit osobní dopravu na celé trase a Zubačka se stala symbolem technické geniality a krásy horské železnice.
Zubatá perla krkonošsko-jizerské železnice si získala srdce turistů i milovníků železnice. Jízda historickými parními vlaky, obdiv k technickým skvostům a malebné scenérie lákají návštěvníky z celého světa. Zubačka tak slibuje nezapomenutelný zážitek pro všechny, kteří touží po dobrodružství v srdci hor.
Pro aktuální informace klikněte na tyto odkazy:
Autor: redakce eMaminy